Rafa Mas, regidor de Compromís, s’ha reunit amb l’edil d’Acció Social, Julia Llopis, per a plantejar accions per a atallar la soledat no desitjada especialment en persones majors

Alacant, 22 d’octubre de 2020

El grup municipal de Compromís a l’Ajuntament d’Alacant ha proposat una bateria de mesures per a atallar la soledat no desitjada, una xacra social que afecta especialment les persones majors, les més colpejades per la pandèmia actual que pateixen un doble aïllament.

Iniciatives que van des de complir l’acord plenari a instàncies de la coalició i accelerar la inclusió de l’Alacant en la Xarxa de Ciutats Amigables amb la Persones Majors, potenciar la participació de les persones majors amb un Consell de Persones Majors o fins i tot una Regidoria de Persones Majors i envelliment actiu i saludable, fins a impulsar de manera immediata un Pla de Xoc contra la soledat no desitjada de Persones Majors.

“Aquesta crisi sanitària està colpejant durament a les persones majors que a més estan patint els efectes d’un altre virus, un altre virus terrible com és la soledat. Ahir ens vam reunir amb Llopis i li expressem la nostra preocupació i li hem proposat un Pla de Xoc contra la Soledat que haurà de ser efectuat de manera immediata perquè es detecte forma àgil a les persones que estan soles”, ha reclamat Rafa Mas, regidor de Compromís.

La formació progressista ha explicat que els problemes de soledat no desitjada s’han agreujat durant els últims mesos per la pandèmia ja que hi ha un alt percentatge de població de més de 65 anys que resideix a la nostra ciutat, uns 72.000 habitants sent més d’un 70% dones, dels quals es calcula que una quarta part viuen soles, la qual cosa suposarien 18.000 persones.

Entre les propostes de Compromís s’inclouen també elaborar una xarxa de detecció de soledat no desitjada en persones majors que compte amb la col·laboració de tot el teixit social (centres socials, associacions de veïns, centres de majors i xarxes solidàries entre altres) per a elaborar un sistema de resposta àgil i un catalogue d’actuacions per part de l’administració social on intervindrien les àrees d’acció social, seguretat, sanitat, voluntariat, juntament amb entitats que treballen amb aquest col·lectiu .

D’altra banda, també han reclamat un telèfon gratuït d’atenció a les persones majors coordinat des d’Acció Social, per a atendre anomenades en cas que algú es veja afectat per una situació de soledat, sonde es resolguen dubtes i segons el grau de vulnerabilitat i emergències se de un resposta immediata per a satisfer subministraments bàsics com a medicines, aliments i productes d’higiene/neteja. La recepció telefònica i les diferents que puguen efectuar-se per a pal·liar els efectes de la soledat, podran realitzar-se amb entitats convingudes, voluntaris i persones que disposen des de les diferents àrees involucrades en aquest problema social.

Des de Compromís han valorat positivament la reunió mantinguda amb Llopis i han agraït la disposició de l’edil d’acció social a una reunió de treball que porten mesos reivindicant i que esperen que es produïsquen de forma regular des d’ara. Com ha recordat Mes “hem rascat compromisos i estem en una situació d’emergència social pel que no podem dilatar la intervenció municipal amb estudis i estudis que mai arriben a executar-se. Podem avançar, tindre una radiografia clara del mapa de les persones majors i les seues necessitats, i executar projectes transversals de reforç de l’acompanyament i assistència. Aqueix és el marc sobre el qual Compromís espera que treballe la regidora Llopis d’Acció Social, i el conjunt del Bipartit”.

“Hem de posar al servei de les persones i les seues demandes tots els recursos de l’Administració a nivell psicològic, social, assistencial. Per a això hem de comptar també amb associacions de veïns, centres de majors, centres de dia i xarxes solidàries perquè entre tots detectem està soledat. No podem caure en els errors de la primera ona, l’Ajuntament, l’administració més pròxima a les persones, ha d’estar al seu costat perquè no senten que estan soles”, ha conclòs Mas.